JABATAN : JABATAN
PERDAGANGAN
KOD KURSUS : DUA 2022 - PENGURUSAN DALAM ISLAM
NAMA PENYSRAH : USTAZ MOHD FAHMI
BIN MD YUSOP
TAJUK : TANGGUNGJAWAB
MAJIKAN DENGAN PEKERJA
NAMA PELAJAR : 1)
NUR SYAFIQAH BINTI WARDI (10DPM17F1058)
2)
NURUL AINA NADHIRAH BINTI RIDZUAN (10DPM17F1061)
3)
NUR SYAZA ASYIQIN BINTI RIZAL (10DPM17F1074)
KELAS :
DPM2A
PENGHARGAAN
Assalamualaikum w.b.t.
bersyukur kehadrat Illahi kerana dengan limpah kurniaNya dapat juga kami
menyiapkan projek kami yang telah diusahakan selama ini yang bertajuk “Tanggungjawab
Majikan dengan Pekerja”. Kami ingin mengucapkan ribuan terima yang pertama
sekali kepada, Ustaz Mohd Fahmi Bin Md Yusop, pensyarah kursus kami kerana
beliau telah banyak memberikan bimbingan dan semangat kepada kami serta kepada
semua pelajar DPM 2A. Sekalung penghargaan untuk kedua ibubapa kami yang banyak
memberi dorongan kepada kami. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan seperjuangan
yang sama-sama berhempas pulas dalam menyempurnakan projek ini. Akhir sekali,
terima kasih kepada pihak-pihak yang telah membantu kami secara langsung atau
tidak langsung sepanjang projek kami dijalankan.
SOALAN:
1) SENARAIKAN EMPAT
TANGGUNGJAWAB MAJIKAN DAN EMPAT TANGGUNGJAWAB PEKERJA.
PENDAHULUAN
Majikan boleh diertikan sebagai pihak yang memiliki organisasi
dan bertanggungjawab kepada moral dan segala pembayaran upah atau ganjaran
kepada pekerja. Majikan adalah pemilik syarikat atau organisasi serta merupakan
pihak atau pegawai atasan yang bertanggungjawab. Dalam erti kata lain, majikan
adalah orang yang mengambil satu atau lebih pekerja untuk bekerja
dengannya. Selain itu, pekerja merupakan indiviu atau kumpulan individu
yang bekerja untuk mendapatkan upah. Mereka menerima gaji atas dasar perjanjian
sebagai pekerja kepada sesebuah organisasi atau syarikat. Sebagai contoh,
kakitangan kerajaan merujuk kepada individu yang menerima bayaran gaji dari
kerajaan. Saat seseorang menggunakan tenaga orang lain memperkerjakan
untuk sesuatu pekerjaan tertentu, baik kerana ia memerlukan mahupun kerana ia
tidak mampu melakukan pekerjaan itu seorang diri. Dengan itu, ia harus
mengetahui adab – adab Islam dan bimbingan yang berkaitan adab bagi pekerja
yang diperkerjakan tersebut serta tanggunjawab pekerja terhadap majikannya .
TANGGUNGJAWAB MAJIKAN
Benarkah majikan yang
mementingkan etika kerja menurut islam dapat melahirkan sebuah organisasi yang
berjaya dan cemerlang ?
Ye betul, bukan sahaja dapat melahirkan sebuah organisasi yang berjaya dan cemerlang bahkan pula mendapat keberkatan daripada Allah SWT.
Antara tanggungjawab
majikan adalah :
1.Pemilihan pekerja yang berkelayakan
- Majikan
perlu memilih pekerja yang benar-benar sesuai dan layak dengan tugas yang
bakal diberikan kepadanya.
- Majikan
perlu memilih pekerja yang terdiri daripada pekerja islam. Hal ini kerana,
hanya pekerja islam yang dapat memahami dan boleh mempraktiskan segala
kerja yang diamanahkan berdasarkan ajaran yang ditetapkan dalam Islam.
2.Pemberian ganjaran yang berpatutan
- Seorang
pekerja seharusnya mendapat upah atau gaji yang berpatutan dengan tugas
yang dilakukan mereka.
- Perbuatan
mengeksplotasi & mengkhianati pekerja dengan membebaninya lebih
daripada yang sepatutnya adalah bercanggah dengan prinsip dan etika
islam.Hubungan antara majikan dengan pekerja ialah jalinan silaturahim
yang kukuh & mesra supaya suasana harmoni
& peradaban akan terserlah dalam sebuah organisasi kerja.
3.Menunaikan hak kebajikan kepada pekerja
- Sekiranya
seorang pekerja harus menunaikan kewajipan kepada majikan , maka majikan
juga harus memberikan perkara yang sama kepada pekerjanya.
- Majikan
harus memberi ihsan, belas kasihan, bertimbang rasa, bertolak ansur
&berperikemanusiaan terhadap pekerjanya.
- Tujuan
kebajikan dalam islam adalah untuk meringankan beban yang ditanggung &
mengurangkan tekanan psikologi pekerja dalam menghadapi masalah peribadi
yang mempengaruhi prestasi kerja mereka.
4.Penurunan Autoriti dan Kuasa yang Wajar dalam Pengurusan Tugas
- Pengurus
akan memilih kerja atau tugasan yang sesuai untuk diserahkan kepada
pekerja. setiap pekerja mempunyai tanggungjawab tersendiri dalam
menjalankan kerja masing-masing.
- Dalam
memberikan kerja, seorang pengurus mesti memberikan pekerja tersebut
autoriti & had kuasa bagi membolehkan beliau menjalankan tugas dengan
cekap & berkesan.
TANGGUNGJAWAB PEKERJA
KERJA
: Usaha yang bertujuan menghasikan atau menyediakan
sesuatu.
PEKERJAAN :
Sesuatu yang dilakukan dengan cara berterusan kerana mencari
nafkah. Perkara wajib keatas setiap orang yang mempunyai tanggungjawab
dalam keluarga ataupun dirinya sendiri.
Antara tanggungjawab pekerja adalah:
1.Amanah
- Seorang
pekerja perlu mempunyai sikap amanah dalam setiap pekerjaanya sama ada
melibatkan urusan peribadi (melaksanakan tanggungjawab kepada Allah) atau
urusan kemasyarakatan.
- Amanah
merupakan suatu perkara yang tida boleh dikhianati sama sekali.
2.Tekun
- Setiap
pekerja akan dapat meningkatkan kecekapan sekiranya mereka tekun dalam
menjalankan tugas.
- Manusia
dijadikan oleh Allah SWT untuk bekerja dan bekerja kerana Allah iru adalah
suatu perhambaan kepada-Nya. Allah memberikan balasan
yang berlipat ganda kepada mereka yang melakukan pekerjaan dengan
sebaik-baiknya.
3.Ikhlas
- Pekerjaan
yang dijalankan perlu diiringi dengan niat yang baik & ikhlas kerana
Allah.
- Niat
yang baik bermaksud niat untuk menyara diri, keluarga, memberi manfaat
kepada masyarakat dan lain-lain
4.Cekap dalam melaksanakan tugas
- Pekerja
yang baik mampu mempamerkan kerjanya dengan sempurna dan sentiasa membaiki
mutu kerjayanya dari semasa ke semasa sesuai dengn perkembangan &
tuntutan semasa.
KESIMPULAN
Hubungan majikan dan pekerja yang harmonis merupakan satu budaya yang perlu diterapkan di setiap organisasi. Ia amat mempengaruhi keberkesanan organisasi. Ianya melibatkan setiap individu dan berkait dengan penghayatan agama dan akhlak. Ianya harus difahami oleh setiap warga dalam organisasi. Etika kerja haruslah bersendikan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah tanpa mengenepikan hak – hak manusia yang patut di jaga.
Hubungan majikan dan pekerja yang harmonis merupakan satu budaya yang perlu diterapkan di setiap organisasi. Ia amat mempengaruhi keberkesanan organisasi. Ianya melibatkan setiap individu dan berkait dengan penghayatan agama dan akhlak. Ianya harus difahami oleh setiap warga dalam organisasi. Etika kerja haruslah bersendikan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah tanpa mengenepikan hak – hak manusia yang patut di jaga.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOALAN:
2) RASULLAH SAW TELAH MEMBERIKAN SEPENUH KOMITMEN BAGINDA
DALAM MENGURUSKAN PERNIAGAAN SITI KHADIJAH.CERITAKAN BAGAIMANA RASULLAH SAW
MENJAGA AMANAH SEBAGAI ORANG YANG JUJUR.
Rasulullah
SAW adalah manusia biasa, bukan malaikat dan bukan pula anak Tuhan atau
lain-lainnya. Beliau secara manusiawi sama dengan kita seluruh umat manusia. Ayahanda
beliau adalah Abdullah bin Abdul Muthallib, ibundanya bernama Aminah, keduanya
dari suku Quraisy di Mekah keturunan Nabi Ismail bin Nabi Ibrahim AS.
Rasulullah
SAW adalah Rasul pilihan Allah yang diutuskan kepada umat manusia untuk
membimbing mereka kepada hidayah Allah; berbuat yang ma’ruf dan mencegah
kemungkaran serta beriman kepada Allah. Sebelum kedatangan Rasulullah SAW,
manusia berada di ambang kehancuran lantaran kebudayaan yang menyebabkan
tertegak nya tamadun ketika itu telah hancur.
Ketika
kemanusiaan sedang berada dalam kesesakan nafas di ambang maut, Allah
mengutuskan Rasulullah SAW untuk membangkitkannya semula dan mengeluarkan umat
manusia dari kegelapan kepada cahaya. Rasulullah SAW memecah belengu-belengu
jahiliah dan khurafat dan mengajak manusia kepada pengabdian yang akan
membebaskan mereka daripada segala bentuk ikatan lain. Dia mengembalikan kepada
mereka kebahagiaan hidup yang sebenarnya. Itu semua biasa kita baca dalam buku-buku agama. Yang jarang
kita dengar ialah sifat keusahawanan atau ciri-ciri perniagaan Rasulullah
SAW. Baginda sudah mula berniaga sejak berumur 12 tahun. Di bawah jagaan
Abu Talib as, Rasulullah saw telah mula mengikut Abdul Talib
as berniaga sehingga ke Syria. Abdul Talib adalah mentor perniagaan kepada
Rasulullah ketika muda. Dan Rasulullah merupakan ahli perniagaan yang
hebat. Pada suatu ketika, di waktu berniaga, Rasulullah telah memperoleh
keuntungan lebih dari usahawan-usahawan lain dalam rombongan yang sama. Oleh
kerana kehebatan Rasulullah saw dalam perniagaan, Baginda berjumpa dengan
isterinya, Siti Khadijah (yang juga seorang usahawan unggul) ketika berumur 25
tahun.
Perniagaan
adalah perkara yang penting dalam Islam, malah menjadi satu terminologi yang
sering disebut dalam al-Quran, contohnya:
“ Sesungguhnya orang yang selalu membaca kitab Allah dan
tetap mendirikan solat serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada
mereka secara sembunyi atau secara terang-terangan, mereka mengharapkan sejenis perniagaan
yang tidak akan rugi (35:29)”
“ Wahai orang-orang yang beriman. Mahukah Aku tunjukkan
sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab
seksa yang tidak terperi sakitnya? Yakni kamu beriman
kepada Allah dan rasul-Nya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama
Allah dengan harta benda dan diri kamu, yang demikian itulah yang lebih baik
bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (61:10-11)”
Kenapa
Allah menyebut perniagaan dan bukan pekerjaan? Kerana perniagaan itu ialah
sesuatu yang menguntungkan dan memerlukan usaha tulang empat kerat kita
sendiri. Dan boleh juga merugikan sekiranya tidak dijalankan dengan betul.
Dan
Rasulullah sering disalah anggap sebagai miskin. Tidak, Baginda seorang yang
kaya. Cuma hidup yang dijalaninya tidak seperti orang-orang kaya. Tiada rumah
bertingkat-tingkat, tiada TV Plasma, tiada kereta Ferrari. Tetapi apabila
Baginda keluar berjuang, contohnya berperang. Baju perang, pedang Baginda
adalah dari yang terbaik, kuda-kuda perang adalah dari jenis yang terbaik.
Makna kata seluruh harta Baginda digunakan untuk memperjuangkan Islam, bukan
membuncitkan perut sendiri. Malah Baginda Rasulullah pernah mengikat batu-batu
ke perutnya untuk menahan lapar.
Rasulullah
pernah bersabda tentang pemilikan harta:
“ Harta itu merupakan kekayaan terpuji TETAPI hanya bagi orang yang
soleh, kerana orang yang soleh akan menggunakan hartanya secara bijaksana, tidak
dikotori rasa angkuh yang menghilangkan keberkatan dari Allah.”
1) TIDAK PERNAH BERDEBAT
Rasulullah
dahulu ketika berniaga, tidak pernah menyakiti hati peniaga lain. Hal ini
diakui oleh mereka yang pernah berurusan dengan Baginda SAW sebelum Baginda
diangkat menjadi rasul lagi. Dalam satu peristiwa, seorang peniaga bernama Saib
bin Ali Saib datang menemui Rasulullah SAW. Melihat Saib datang, Rasulullah
berkata,
“Mari,
mari. Selamat datang saudara saya, dan rakan niaga saya yang tidak pernah
bertengkar, ” kata Rasulullah . Saib membalas dengan berkata, “Kita tidak
pernah bertengkar sebab tuan peniaga yang sentiasa lurus dan tepat dengan
kiraan.”
2) TEKNIK
MENJUAL YANG UNIK
Mengikut
riwayat, Nabi menjual barang-barang Baginda tidak seperti diamalkan oleh
kebanyakan peniaga atau lain-lain saudagar ketika itu. Baik peniaga Arab atau
pun bukan Arab. Biasanya para peniaga kebanyakannya mereka menjual
barang-barang dagangan mereka dengan meletakkan harga yang setinggi mungkin.
Tetapi Nabi menjualnya dengan cara memberitahu harga pokok dan meminta para
pelanggan atau pembeli membayar berapa harga yang mereka kehendaki.
Dengan
cara ini pembeli merasa puas dan senang hati kerana mereka merasa tidak tertipu
oleh peniaga. Lalu mereka membeli dengan larisnya sehingga barang-barang Nabi
paling laku dan cepat habis berbanding rakan-rakan Baginda yang lain. Selain
itu Nabi juga mengambil sikap menjual pada harga modal apabila sipembelinya
seorang yang benar-benar miskin tetapi memerlukan kepada barang itu. Baginda amat
bertimbang rasa dan amat pengasihan belas kepada sesama manusia. Manakah ada
manusia yang menjual barang-barang dagangannya dengan harga modal?
3) SENTIASA SENYUM
Satu
lagi daya penarik yang luar biasa yang telah menarik para pembeli untuk
mendekati barang-barang Nabi ialah sikap dan wajah Baginda semasa berjualan
itu. Selaku seorang insan yang sedia dijadikan Allah berwajah kacak menawan dan
gemar melemparkan senyuman kepada orang, maka Nabi telah menggunakan kelebihan
yang dikurniakan oleh Allah kepada Baginda itu. Dengan wajah yang manis dan
menawan dihiasi pula dengan senyuman yang manis, pastilah keindahan dan
keelokan yang terpancar di wajah seseorang itu semakin bertambah. Walaupun
tutur kata tidak seberapa , tetapi para pelanggan tetap menggemari orang yang
berwajah manis dan selalu memberi senyuman kepada orang.
4) JUJUR
Baginda
bersabda, “Peniaga yang dapat dipercayai dan beramanah, akan bersama para Nabi,
orang-orang yang dapat dipercayai dan orang-orang yang mati syahid” (Riwayat
Al-Imam At-Tarmizi).
Dalam konteks ini, kejujuran ditekankan kerana kejujuran merupakan antara elemen terpenting dalam perniagaan.Ketika kita berbincang mengenai perniagaan seorang Muslim, kita sebenarnya sedang membincangkan satu konsep perniagaan yang membangunkan hubungan kepercayaan di antara peniaga dan pelanggan, dan piawaian ini tidak boleh dicapai dengan adanya dusta dan penipuan.
Pada
suatu hari, Rasulullah berjalan-jalan di kawasan pasar bandar Madinah. Baginda
lalu di hadapan seorang peniaga yang menjual buah-buahan yang
dilonggok-longgokkan. Rasulullah memeriksa buah-buahan itu dengan memasukkan
tangannya ke dalam satu longgokan. Kemudian Rasulullah menarik tangannya keluar
dan menunjukkan jarinya yang basah kepada peniaga itu.
“ Apa ini saudara ?” tanya Rasulullah. “Terkena hujan, tuan, ” kata
peniaga itu. “ Mengapa saudara tidak letakkan buah-buahan yang basah
itu di sebelah atas supaya orang dapat melihatnya ?” kata Rasulullah. Kemudian
Baginda berkata lagi, “Barang siapa menipu, dia bukan pengikut saya.”
5) TIDAK BERSUMPAH PALSU
Dengan
tegas, Rasulullah SAW mengecam amalan perdagangan yang dipenuhi tipu daya.
Apalagi sampai bersumpah palsu, mengandungi unsur riba atau berbisnes di pasar
gelap. Sebab, model menjalankan bisnes seperti itu tak saja merugikan orang
lain, tapi juga membuat perniagaan yang dijalankan tidak lancar. Hal itu
sebagaimana ditegaskan Rasulullah SAW dalam sebuah hadis,
“Penjual
dan pembeli memiliki hak pilih selama belum berpisah. Apabila mereka jujur dan
mahu menerangkan (keadaan barang), mereka akan mendapat berkat dalam jual-beli
mereka. Dan jika mereka bohong dan menutupi (cacat barang) akan dihapuskan
keberkatan jual-beli mereka.” (HR. Muslim).
Rasulullah
SAW mengajarkan kepada para sahabat untuk tidak melakukan sumpah, selain
mengakibatkan kehilangan berkatnya.
6) LEMAH LEMBUT
Baginda
Rasulullah SAW sentiasa mengamalkan sikap baik hati dan lemah lembut
ketika menjalankan perniagaan. Jabir telah meriwayatkan bahawa Rasulullah telah
bersabda yang bermaksud:
“Allah
SWT mencucuri rahmat kepada orang yang berbuat baik ketika ia berjual, ketika
ia membeli dan ketika ia membuat tuntutan.”
7) BUKAN MENGEJAR HARTA SEMATA-MATA
Rasulullah
SAW bekerja keras mencari penghidupan yang halal. Baginda menjalankan
perniagaan bukan sahaja untuk menyara kehidupan Baginda tetapi juga untuk
mengukuhkan potensi Baginda agar orang yang kaya tampil ke hadapan untuk
menghulur modal mereka untuk digunakan oleh Baginda bagi tujuan perniagaan.
Muamalah
seperti ini amat digalakkan oleh Islam kerana terdapatnya unsur bantu membantu
di kalangan mereka yang berada dan tidak berada. Firman Allah SWT dalam surah
Al Ma’idah ayat 2: Bermaksud:
“Dan
hendaklah kamu bantu membantu dalam perkara-perkara kebaikan dan taqwa dan
janganlah kamu sekali-kali bantu membantu dalam perkara-perkara kejahatan dan
permusuhan.”
8) FASIH TUTUR KATA
Rasulullah
SAW merupakan seorang yang mempunyai kefasihan dalam tutur katanya. Tutur
katanya lembut, lunak didengar, tidak pernah berbohong dan sentiasa jujur. Oleh
itu, tidak hairanlah apabila Baginda mengendalikan perniagaan harta Khadijah,
Baginda memperoleh keuntungan yang banyak. Terdapat sebuah hadis yang
menceritakan kefasihan Baginda yang telah diriwayatkan oleh Al-Tarmizi
dari Syaidatina Aishah:
Bermaksud:
“Adalah
Rasulullah berkata-kata dengan perkataan yang terang serta jelaslagi tegas,
dapat difahami oleh setiap orang yang mendengarnya (duduk bersama Baginda).
9) KEUNTUNGAN MAKSIMUM ADALAH MUNGKIN
Walaupun
ada ustaz (penceramah) yang mengatakan untung hanya boleh diambil sekitar 30%
sahaja, namun kata-kata Rasulullah SAW lebih utama untuk kita jadikan pegangan.
Terdapat satu hadis sahih yang menceritakan, seorang sahabat Nabi
membeli dua ekor kambing dengan 1 dinar.
Kemudian, sahabat itu tadi menjual salah seekor kambing
itu dengan harga 1 dinar. Bermaksud, di tangannya ada seekor lagi kambing dan
wang sejumlah 1 dinar. Sahabat itu datang kepada Rasulullah dan kemudian
menyatakan apa yang telah beliau lakukan (menjual dengan cara begitu).
Rasulullah tidak berkata apa-apa melainkan mendoakan agar sahabatnya itu
mendapat keberkatan dalam perniagaan yang dilakukannya.
Ada
lagi hadis sahih lain riwayat Abu Daud di mana Rasulullah ditanya mengapa tidak
ditetapkan keuntungan maksimum (kawal kadar keuntungan). Lantas Rasulullah
menyatakan, itu adalah satu ‘kezaliman’ untuk para peniaga. Daripada dua contoh
di atas berasaskan dalil yang sahih, kita dapati tidak mengapa kita menaikkan
keuntungan sesuatu jualan produk sehingga 100%. Cuma yang dilarang adalah
menyorokkan barangan keperluan asasi manusia pada ketika permintaan mendadak,
dan dijual kembali apabila harganya dinaikkan. Ataupun apabila pihak pemimpin
(kerajaan) menetapkan sesuatu perkara, maka kita wajib mematuhinya.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SOALAN:
3)
BERIKAN DEFINISI GANJARAN EKSTRINSIK DAN BERIKAN DUA CONTOHNYA.
EKSTRINSIK
Merujuk
kepada prestasi aktiviti dalam usaha untuk mencapai hasil, ditentukan oleh
kuasa luar.
DEFINISI:
Ekstrinsik - Ganjaran kewangan
seperti upah dan bonus.
CONTOH
AYAT DAN SITUASI EKSTRINSIK:
1) Zuraina seorang pekerja kilang, dia bekerja dan setiap bulan dia mendapat gaji bulanan. Pada setiap hujung tahun pula, dia mendapat bonus kerana prestasi kerjanya juga bagus.
2) Aiman bekerja sebagai akauntan selama 5 tahun dan beliau sangat rajin serta tekun dalam pekerjaannya, oleh itu beliau mendapat kenaikan gaji pada tahun berikutnya.
1) Zuraina seorang pekerja kilang, dia bekerja dan setiap bulan dia mendapat gaji bulanan. Pada setiap hujung tahun pula, dia mendapat bonus kerana prestasi kerjanya juga bagus.
2) Aiman bekerja sebagai akauntan selama 5 tahun dan beliau sangat rajin serta tekun dalam pekerjaannya, oleh itu beliau mendapat kenaikan gaji pada tahun berikutnya.
HURAIAN
Oleh itu, pengurus harus mengambil
peluang dengan sebaik mungkin bagi menyediakan ganjaran ekstrinsik kepada
pekerjanya.Pengurus tidak perlu bersifat kedekut terhadap pekerja yang
membantunya selama ini. Hal ini kerana seseorang pekerja berhak mendapat
imbalan atau ganjaran terhadap prestasi kerja mereka. Pemberian gaji atau
upah perlulah tepat pada waktu yang ditetapkan. Pengurus tidak perlu bersifat
pentingkan diri sendiri.Ini kerana,upah yang diberi adalah usaha titik peluh
kerja itu sendiri. Seorang pengurus yang baik dan memahami akan mewujudkan
sebuah organisasinyang baik dan kukuh.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SUMBER RUJUKAN
- Buku Teks Pengurusan dalam
Islam semester 2
- https://3kroni.blogspot.my/2017/09/rasulullah-menjaga-amanah-sebagai.html

No comments:
Post a Comment